tisdag 16 februari 2010

Vardagens glädjeämnen


Då och då i livet översköljs man kanske med saker som det går att glädjas åt. Ibland duggar välsignelserna tätt och man kan få sväva lite på moln. Den kloke lägger minnet av alla dessa glädjeämnen i något slags malpåse - en dag kan man behöva öppna den och minnas att livet faktiskt har varit snällt mot mig.

Jag tror detta är sant i den mån man bara räknar stora saker som glädjeämnen. Då kanske tillfällena inte är så många: första kyssen, körkortet, förälskelser, förlovning, giftermål, barnens födelse - små och stora milstolpar längs livsvägen...

Ser man det på annat sätt finns det nog många fler saker att glädjas åt. Ibland kan man ju vakna lite tidigare än alla andra och fundera över livet ett tag, då kan det hända att älsklingen vänder på sig och lägger armen om mig - och till tonerna av hennes snarkande i mitt öra ler jag och somnar om.

Nog finns det tusen och en saker som fyller livet med väldoft, svårigheten är ibland att se dem om de är små. Ser man dem inte så finns de inte, trots att de är mitt framför näsan!

Idag ska jag göra ett allvarligt försök att vara närvarande i stunden och öppna ögonen för det lilla, en alldeles vanlig dag i februari skall det väl finnas fler saker att glädjas åt än att Charlotte Kalla vann OS-guld?

Kanske kan jag få vara ett glädjeämne för någon annan - det vore ju trevligt :-)

Vardagen behöver ju inte vara grå, den kan gott få vara lite blå... och gul....

Dessutom är det ju Fettisdagen idag - det innebär SEMLOR!!! (Eller TEMLOR som Ture Sventon skulle ha sagt)

Fattar ni - livet är ju underbart ;-)

PiP från Flod.....

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kul höra något från dig..Semla åt vi går, så det får bli en vanlig bulle.Tycker det är lite jobbigt i vårt stift när de inte kan arbeta tillsamman,det är inte bra för kyrkan. Stråkeved.

Anonym sa...

Hej, kul höra något från dig..Semla åt vi går, så det får bli en vanlig bulle.Tycker det är lite jobbigt i vårt stift när de inte kan arbeta tillsamman,det är inte bra för kyrkan. Stråkeved.

alexandra sa...

hade jag inte haft så förbannat ont i halsen så hade jag gärna ätit en semla. jag får väll äta en om en vecka eller nått..

föresten kul att du skrivit igen är ju här inne varje dag o kollar så vart glad nu..

surcatten sa...

Du borde skaffa facebook michael!! vi saknar dig, och vad är inte bättre än facebook i det läget!(förutom att faktiskt träffa dig då)

alexandra sa...

Du borde skaffa facebook Michael!! vi saknar dig, och vad är inte bättre än facebook i det läget!(förutom att faktiskt träffa dig då)

Anonym sa...

Idag blev det snöskottning,nu hoppas vi på vår.Stråkeved.

Anonym sa...

Tore är hos biskopen idag, ska roligt att höra vad han har sagt,har inte så stor tankar om honom. Nu ska jag ut i solskenet.Inga-Lill

Anonym sa...

Vilka fina verser du skrivit,läst dom flera gånger.Tack och ha det så bra i solskenet.Stråkeved.

Anonym sa...

Det här ordet idag behövde jag som kämpar med en ny tand.Stråkeved

Anonym sa...

Glad Påsk.Vi var på skärtorsdagsmässa, det var fint att inleda påsken med.Men det kom bara 10 personer. Häls.Stråkeved.

Anonym sa...

Nu måste du skriva lite om livet.Stråkeved.


HUR MÅNGA HAR VARIT HÄR?

............................
HUR MÅNGA ÄR ONLINE?