onsdag 7 januari 2009

Vad händer när telefonen ringer mitt i natten?



DÅLIG TIMING. Kyrkklockorna på Rydboholms kyrka väckte hela bygden natten till nyåarsafton. De ringde ett dygn för tidigt. "Det blev lite tokigt, tror det var någon form av felprogrammering", säger komministern i Kinnarumma, Michael Flodhag.
Ett herrans liv
BORÅS. I går natt ringde kyrkklockorna i Rydboholms kyrka in det nya året.
Problemet: Det var ett dygn för tidigt - och det blev ett ramaskri.
- Den gamla stammen trodde väl att det var krig eller någon katastrof, säger Michael Flodhag, komminister i Kinnarumma.

Vid ett-tiden i går natt ringde telefonen hemma hos hos Michael Flodhag, komminister i Kinnarumma.
- Man hann ju fundera en del när de sa att de ringde från polisen. Trodde att jag kanske skulle få åka med ett dödsbud. Jag minns att jag tänkte "vad är meningen med det här, vad är meningen med livet". Det var nästan skrattretande när jag fick reda på vad det var, säger han.
Kyrkklockorna i Rydboholms kyrka hade hängt sig. De ringde oavbrutet. Folk ringde som tokar till polisen innan man fick stopp på klockorna.
Var felinställda

- Vi tror helt enkelt att klockorna var felinställda. De skulle egentligen ha ringt in det nya året. Vad jag vet har detta inte hänt tidigare. Jag kan tänka mig att den gamla stammen blev rädda och satte på TV och radio.
- Kyrkklockorna har som uppgift att varna för allvarliga händelser som krig och senast larmet var när statsminister Olof Palme mördades.

Ja, så kan livet se ut för en komminister i Kinnarumma-Seglora ;-) Man vet aldrig vad som händer när telefonen ringer mitt i natten! Artikeln fanns att läsa i GT - vilket innebär att man nu är rikskändis :-)

PiP till er alla från Flod...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.Läser om klockringningen.hoppas det nya året börjat bra. Ser i en församling i Värnamo att man ska ha en stilla månad januari.
Vi har börjat lite med sågning och veden.Häls Inga-Lill.

Anonym sa...

hahaha jag lovar att det är din blotta närvaro som får sådant att hända ;) saknar dig här i björlanda ju, du får ta å komma förbi nån dag :-)

svar på din komentar på mitt inlägg:
jao, må så vara att jag fått en helt annan syn på saker å ting under denna tid men ett bättre avslut hade man ju kunnat hoppas på tycker jag :P

Kram på dig goding!


HUR MÅNGA HAR VARIT HÄR?

............................
HUR MÅNGA ÄR ONLINE?