torsdag 16 juli 2009

Översvämning med mera....



Ja, då fick man åter ett litet bevis på att naturen inte är något att leka med. Vi hade ett riktigt åskväder förra veckan, blixt och dunder och hagel. Mitt i allt ringer mobilen och älsklingen bara skriker i luren att hela hennes affär är översvämmad. Raskt som attan skyndar jag mig ner och ser att det är totalt fullt med vatten utanför hennes dörr - eftersom det är en källarlokal står vattnet ungefär en meter upp i trappgången. Som den hjälte jag är tar jag av mig kläderna och dyker i. Lyckas till sist få undan grus och stenar som täpper till avloppet så att vattnet kan rinna undan.

När vi till sist kan öppna dörren ser jag att det är vatten överallt - men tack och lov kommer brandkåren och jobbar i flera timmar med att suga upp allt det blöta.

Tack och lov skadades inte så mycket varor. Men tyvärr stod flera av mina flyttkartonger också i flodens väg. Hade ingen aning om hur mycket vatten en flyttkartong kan suga i sig, men nu vet jag... Det är en hel del!

Tyvärr försvann mycket av det som var sparat från barnens skolgång, ganska många av mina böcker var tvungna att kasseras.

15 minuters regn orsakar alltså 15 timmars arbete, tur att det inte regnade mer :-)

På bilderna kan ni se hur jag moppar upp vatten, men också en liten skymt av brandmännen som hjälpte oss - dagens hjältar!!

PiP från Flod....

3 kommentarer:

alexandra sa...

självklart har hon det.. hon satt och pekade på datorn.. hehe..

Maria N sa...

Usch, vad tråkigt med översvämning. Hoppas ni får/har haft det bra ändå i sommar. Jag jobbar fortfarande och tar semester när barnen kommer hem den 30 juli.

Tove sa...

Oj oj oj, jobbigt! Hoppas att det rett upp sig helt okej nu... Vad hände med inlägg om bröllopet?? skulle förresten gärna vilja ha ditt utkast till det du sa på vigseln, det hade varit fint att ha. Stor kram! fru Lilled


HUR MÅNGA HAR VARIT HÄR?

............................
HUR MÅNGA ÄR ONLINE?