måndag 27 juli 2009

Vigsel!!!


Som präst får man ju då och då vara med och leda människor de där första stapplande stegen in i äktenskapet. Det är en viktig uppgift, och en möjlighet att kanske säga något som kan hjälpa de två att forma sitt gemensamma liv.

Nyligen hade jag en vigsel i min gamla församling för ett par som jag nu känt ett tag. Tove, som bruden heter, har varit trogen och kär gäst på vårt café i församlingshemmet. Och Lemuel, som brudgummen heter, har följt med henne vecka ut och vecka in :-)

Så spännande att få stå vid sidan om och se kärleken utvecklas - fram till den dag då de frågade om jag kunde tänka mig att viga dem. Nog blev jag lite paff - Tove är baptist och Lemuel är pingstvän, trodde i mina tankar att de skulle välja någon pastor de kände. Och nog blev jag stolt som en tupp när de frågade mig ;-)

Det blev en härlig dag i Björlanda kyrka, och en härlig fest i Tabernaklet med mycket skratt och många glädjetårar.

Svårigheten denna dag var ju att försöka ge de unga tu ett ord på vägen som kan hjälpa dem att vårda sitt liv tillsammans. Till min hjälp tog jag ord som vi som kristna kan använda i vårt böneliv; Tack - Hjälp - Förlåt!

För att göra det ännu tydligare bad jag också Christina göra en variant av sin bönetavla där det står: Käre Gud - Tack, Hjälp, Förlåt. Men vi ändrade orden lite med tanke på att den kanske skulle hänga i brudparets sängkammare som en påminnelse om att låta dessa ord vara levande och verksamma i deras samliv.

Därför skrev vi: Min Älskade - Tack, Hjälp, Förlåt.

Måste tillägga att jag började fälla tårar av stolthet och glädje redan när de tågade in i kyrkan :-) Kommer att bära denna dag i mitt hjärta som ett av mina käraste minnen.

Tack Tove och Lemuel för att jag och Christina fick vara med!! God Bless!!!

PiP från Flod.....

3 kommentarer:

alexandra sa...

:) vad fina de var!!!!

åhh.. jag önskar så att jag var där!!!

Anonym sa...

Roligt läsa om bröllopet.Tore plockar svamp och blåbär,jag rensar
Häls.Stråkeved.

Tove sa...

tack tack tack! vi kunde inte tänka oss någon annan än dig ju! :) stora kramar från ett soligt Arjeplog


HUR MÅNGA HAR VARIT HÄR?

............................
HUR MÅNGA ÄR ONLINE?