måndag 1 december 2008

1, 2, 3, 4...

Jodå, alla 4 ljusen står i staken, det första har just fått brinna en liten bit och adventsstämningen är på topp. Det har fejats och pyntats, möbler har flyttats för att skapa lite mer ”mys” i hemmet. Nu sitter vi vid köksbordet där doften från kaffe och nybakad adventskaka fyller upp alla sinnen.

Jag älskar dessa små stunder när man bara får sätta sig och umgås en stund. Allt må vara kaos runtomkring, men i den lilla fikapausen finns en bit himmelrike. När jag var liten hjälpte jag ofta morfar i trädgården. Hjälpte och hjälpte förresten, tror att jag mest blev skjutsad i skottkärran – men vi var tillsammans i alla fall. En bit in på eftermiddagen kom mormor ut med lite kaffe. Vi satte oss i bersån och morfar drack kaffe på bit, det sörplade rejält – och jag försökte dricka min saft på samma sätt! Sedan var det dags för en paus i hängmattan, morfar krånglade sig ner och jag lyftes upp för att kunna ligga bredvid honom. Där låg vi en stund och filosoferade om allt mellan himmel och jord. Ofta somnade morfar till en stund, hans snarkningar skrämde bort fåglarna bättre än någon fågelskrämma – men det var ändå en bit himmelrike för mig.

Det är viktigt att finna, och ta vara på, dessa stunder av frid och himmelrike i livet. Annars blir ju livet bara en grå massa av arbete och plikter.

Just nu förbereder vi ankomsten av ett annat himmelrike. Gud kommer till oss som människa och läggs på strå i ett stall. Änglar sjunger lovsång och herdar blir de första att få se undret i Betlehem. Den bilden bygger jag varje år upp som en julkrubba på central plats i hemmet, tror att de allra flesta har sin egen variant i julens tid. Men jag har också en speciell krubba som jag fick av ett barn i kyrkans barntimmar för några år sedan. Det är en äggkartong med några flörtkulor som Josef och Marias huvuden, äkta halm och ett litet Jesusbarn. Locket är målat med blå färg och en liten stjärna av guldpapp hänger i ett snöre. Jag älskar enkelheten i den julkrubban och går ofta fram till den för att fundera och be en stund. Så enkelt, men också så tydligt! Min bön är att himmelriket ska få landa i mitt hjärta och ge färg åt livet – som ju annars så lätt bara blir en grå massa av arbete och plikter!

Må din Advents och Juletid vara välsignad och färgrik!

PiP från Flod....

PS: Glöm inte kommentera och att svara på enkäten längre ner på sidan DS:

Inga kommentarer:


HUR MÅNGA HAR VARIT HÄR?

............................
HUR MÅNGA ÄR ONLINE?